روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه

روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه در سایت رویا هاوس

سقف وافل دو طرفه

سقف وافل دوطرفه و یک طرفه

سقف وافل یکی جدیدترین سازه ها و مدرن ترین سقف ها می باشد. معمولا اینگونه سقف ها برای سقف های مرتفع استفاده می شوند. سقف وافل به وسیله بتن ها ساخته می شود و شکل آن به صورت پنجره ای بوده است. قالب سقف وافل به شکل های مستطیلی یا مربعی هستند که به دو دسته ی یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند. روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه متفاوت است. سقف های وافل اغلب برای مکان هایی مانند فرودگاهها، ایستگاهای قطار و مترو، سالن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مزیت های سقف وافل

سقف وافل یکی از پیشرفته ترین نوع سقف هاست و به علت جذابیتی که دارد مورد نظر سازندگان ساختمان می باشد. مزایای اجرای این نوع سقف در زیر بیان شده است که عبارتند از:

  • انعطاف پذیری بالای سقف وافل موجب شده است که به راحتی بتن، استیل و چوب را با استحکام بالایی نگه دارد. معمولا از بتن برای ساختمان هایی استفاده می شود که به استحکام بالایی نیاز دارند. به عنوان مثال فرودگاه ها
  • اصولا از سقف های وافل در ارتفاع بالا استفاده می شود.
  • چشم گیر بودن و زیبایی وافل از جمله دلایلی می باشد که بسیار مورد نظر معماران می باشد.
  • یکی از مهم مزایای وافل جلوگیری از ایجاد لرزش می باشد.
  • این نوع سقف را می توان سریع و ب سادگی اجرا کرد و با کنترل نظارت می توان در روند ساخت نقش مهمی را ایفا کرد.
  • با استفاده از وافل به راحتی می توان سیم های برق، تهویه هوا، لوله کشی ها را به آسانی از آن عبور داد.
مزیت سقف های وافل

سقف وافل

قالب وافل یک طرفه

اصولا از قالب وافل یک طرفه برای ساخت سقف بتنی استفاده می شود. در روش طراحی سقف وافل یک طرفه فشار و انتقال بار در یک راستا وارد می شوند. به دلیل اینکه در سقف وافل از میلگرد و بتن کمتر استفاده می شود در کاهش هزینه موثر می باشد. ولی عملکرد ضعیف تری نسبت به وافل دو طرفه دارد.

قالب وافل دو طرفه

از نظر کاربرد شبیه یک طرفه می باشد. لازم است بدانید که قالب های دو طرفه به گونه ای طراحی شده اند که انتقال بار را در دو جهت انجام می دهند و به شکل مربعی طراحی شده اند. قالب دوطرفه مناسب برای سقف های بتنی است. در این قالب دوطرفه دیگر نیازی به تیر تکیه نیست لذا سقف می تواند فقط متکی به ستون ها باشد.

فرق بین قالب یک طرفه و دو طرفه

یکی از ساده ترین تفاوت در بین قالب ها شکل ظاهری آنها است. یکی دیگر از تفاوت بین دو قالب قیمت آنها می باشد. به طوری که قالب های یک طرفه معمولا به صورت متر مربع و قالب های دو طرفه به صورت تعدادی به فروش می رسند. وافل دوطرفه از نظر عملکرد قوی تر از وافل یک طرفه است.

فرق بین قالب سقف های یک طرفه و دو طرفه

تفاوت بین قالب یک طرفه و دو طرفه

طراحی سقف وافل

در طراحی سقف وافل باید به نکاتی توجه کرد که عبارتند از:

  • کنترل فاصله ی مرکز به مرکز تیرچه ها و تناسب بندی طبق قواعد اجرایی
  • چک کردن ضخامت سقف با توجه به خیز بلند مدت و کوتاه مدت
  • کنترل برش یک طرفه و دو طرفه
  • طراحی و کنترل تیرهای میانی
  • طراحی سقف با در نظر گرفتن بار سقف
سقف وافل

طراحی زیبای سقف وافل

اصول طراحی سقف وافل دو طرفه و یک طرفه

از آنجایی که این نوع سقف ها دارای اصول مهندسی می باشند با توجه به آیین نامه معتبر می توانیم با رعایت کردن قواعد سقفی شکیل و زیبایی را طراحی کنیم. برای روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه برای اطلاعات بیشتر این قواعد، در زیر ذکر شده است.

مورد اول اندازه قالب ها می باشد. باید در هر دهانه و در هر جهت حداقل سه قالب قرار بگیرد. در نکته دوم که در قواعد ذکر شده است ابعاد دهانه می باشد. ابعاد دهانه باید طوری باشد که نسبت بعد بزرگتر به کوچکتر بیشتر از ۲ برابر باشد. مرحله بعد سختی تیر های عمود می باشد و حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. یکی دیگر از موارد مهم این است که نسبت دهانه مجاور در یک راستا باید از ۱/۳ کم تر باشد.

نتیجه گیری

با روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه می توان از اینگونه سقف ها در فرودگاها یا نمایشگاه ها استفاده کرد. با استفاده از وافل یک طرفه می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. هم چنین روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه دارای قواعد خاصی می باشد که باید در ساخت آنها دقت کنیم.

سوالات متداول

۱در چه مکان هایی از سقف وافل استفاده می شود؟
از سقف های وافل معمولا در مکان هایی استفاده می شود که وزن کمتری نسبت به دیگر سقف ها دارند مانند فرودگاه ها،ایستگاه های قطار و متر.
۲تفاوت بین سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟
از چندین جهت با هم متفاوت هستند در مرحله اول شکل ظاهری آن ها می باشد. یکی دیگر از تفاوت های مهم قیمت سقف ها است که قالب یک طرفه به صورت مترمربع به فروش می رسد ولی قالب دو طرفه به صورت تعداد به فروش می رسد.
۳مزیت سقف وافل یک طرفه چیست؟
این نوع سقف اغلب در اسکلت سقف استفاده می شود، در نتیجه از میلگرد و بتن کمتر استفاده می شود به همین دلیل در کاهش هزینه موثر است.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

کناف

سقف کاذب