تایل سقفی

تایل سقفی گچی

تایل سقفی گچی

تایل سقفی گچی یا سقف کاذب بر روی سقف اصلی نصب می شود و دارای یک شبکه سازه سپری است که به وسیله آویز به سقف اصلی متصل شده و تایل های گچی داخل شبکه سقف کاذب قرار می گیرد.

به طور کلی تایل سقفی گچی به دو دسته سقف کاذب ثابت و یکپارچه و سقف کاذب مشبک تقسیم می شوند.

از ویژگی های کلی انواع مختلف سقف های کاذب گچی: سبکی، اجرای سریع، نصب آسان، امکان تعویض و تعمیر سقف، ضد حریق و رطوبت، مقاوم در برابر زلزله، عایق صوت، حرارت و آکوستیک بودن، کاهش امکان خطا، امکان عبور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی از پشت سقف، انعطاف بالای معماری و… است.

استفاده از سقف کاذب گچی باعث شده که دغدغه پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف از بین برود.

جهت بالا بردن مقاومت تایل ها در بـرابر نفـوذ آب در محیط های تاسیساتی از روکش آلومینیوم در پشت صفحه استفاده می شود.

نصب سریع و آسان سقف مشبک، دسترسی راحت به پشت سقف بعد از پایان کار، قابلیت نورپردازی متنوع، از دلایل استفاده روز افزون و بیشتر از این سیستم است.

سقف کاذب در مواردی نظیر پوشش تاسیسات زیر سقف اصلی، آکوستیک کردن فضا، ایجاد حجم دکوراتیو، هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت، نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و … می تواند قابلیت های بیشتری را از خود نشان دهد.

تایل سقفی

تایل سقفی گچی

مزایای تایل سقفی گچی

  • سبک بودن، وزن این نوع سقف های در مقیاس هر مترمربع حدود ۱۵ الی ۱۸ گیلوگرم است.
  • نصب سریع و آسان، به جهت اتصالات آلومينيومي و سيستم پيش ساخته استفاده شده در تایل سقفی گچی، نصب آن سریع و آسان است.
  • سازگاری با محیط زیست، به دلیل عدم وجود مواد زیان آور هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی شود.
  • ایجاد طرح های متفاوت
  • تایل سقفی گچی در برابر آتش سوزی مقاوم است
  • رنگ کاری با پرداخت هزینه بسیار کم
  • قابلیت تعویض قطعات
  • ماندگاری بالای رنگ
  • عدم تغییر رنگ در مواجه با نور خورشید طی سالهای طولانی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  • عایق صوت
  • تهویه مناسب هوا
  • قابلیت تنظیم رطوبت و حرارت براساس فضای محیط

سقف کاذب ترکیبی

اجرای چند سقف کاذب در کنار هم و در شکل يک طرح هندسي منظم و نامنظم و ايجاد اختلاف سطح و شکست را سقف کاذب ترکیبی می گویند.

جهت اجرای چنین سقف هایی طرحی مناسب با سازه های سقف کاذب لازم است و به همین دلیل مي توان با انجام نورپردازي و استفاده از انواع مختلف چراغها جلوه هاي ویژه ای را خلق کرد.

برای اجرای چنین سقف هایی ابتدا باید زیرسازی های مناسبی را ایجاد کرد که می تواند به صورت آهنکشی یا بدون آهنکشی باشد. جلوه سقف های کاذب زمانی زیباتر می شود که در فضاهای بزرگ تری اجرا شود.

سقف کاذب

تایل سقفی

کاربرد سقف های کاذب

تمام بار این نوع سقف ها به دلیل اتصال آنها به اسکلت ساختمان، بر روی سازه اصلی ساختمان است، به طوری که فضای خالی بین سقف کاذب و بخش زیرین سازه اصلی ایجاد خواهد شد.

چنین سقف هایی را می توان به صورت صاف یا در شکل های مختلف دیگری هم ساخت.

در طراحی سقف های کاذب باید از مصالح سبک استفاده شود و در قالب بندی آنها نیز باید دقت بیشتری صورت گیرد تا به صورت مناسب به کلافبندی یا اسکلت ساختمان متصل شوند که در اثر وقوع زلزله خسارتی به دیوارهای مجاور وارد نشود.

از سقف های کاذب نیز در پوشاندن سقف اصلی یا زیر سقف استفاده می شود و یکی از رشته های معماری داخلی ساختمان است ولی اطلاعات چندانی از گذشته این رشته وجود ندارد.

مشخص نیست افرادی که برای اولین بار از این نوع سقف های استفاده می کردند چقدر از کاربردهای متفاوت آن ها مطلع بوند ولی چیزی که مشخص است پیداکردن جایگاه استفاده از سقف های کاذب در صنعت ساختمان سازی در مدت زمان کوتاهی است.

اولین سقف های کاذبی که در سال ۱۳۶۵ از قطعات پلاستیکی ساخته شده بودند در سقف های کامپوزیت کرمیت مورد استفاده قرار گرفتند.

به دلیل قیمت بسیار زیاد مصالح و نچسبیدن آنها به خاک و گچ و خزش، استفاده از این نوع سقف های بسیار مفید است.

همچنین تولید انواع ورق گالوانیزه به شکل رابیتس در فرم های متفاوت و ورق گالوانیزه در ایران، ما را به سمت استفاده از سقف های کاذب سوق می دهد.

سقف های کاذب به شکل های مختلفی نصب می شوند از قبیل: چوبی، گچی، پی وی سی، فلزهای رنگی، شیشه، آهن، فلزهای فلزی با روکش آلومینیوم، کامپوزیت و… که هر کدام از این ها را می توان به صورت تکی یا با هم اجرا کرد.

سقف های کاذب در موارد زیادی می تواند قابلیت های خود نظیر: آکوستیک نمودن، عبور دادن تاسیسات، دکوراتیو، سبک نمودن ساختمان در برجها، ایجاد نورپردازی متناسب با محیط و… را نشان دهند و از مهم ترین کاربرد آنها می توان به پوشش، دکوراتیو، رنگ آمیزی و و ایجاد نورپردازی مناسب اشاره کرد.

فواید کار با سقف های کاذب

  • توانایی استفاده از عایق حرارتی در سقف و درزبندی کامل و دقیق برای جلوگیری از اتلاف دما
  • کاهش مصرف انرژی
  • جلوگیری از تبادل هوای درونی و بیرونی محیط
  • کاهش فضای اشغال شده و جلوگیری از مصرف بیهوده انرژی

مراحل اجرای تایل سقفی گچی

اولین مرحله جهت اجرای تایل سقفی گچی، اجرای زیرسازی آن هاست به طوری که نوع و آرایش تایل بر اساس دهانه سقف، نوع پوشش، عایق گذاری و مقاومت آن، توسط جدول های درج شده در دفترچه انجام می شود.

سپس خط تراز سقف کاذب با استفاده از ریسمان رنگ پاش بر روی دیوار مورد نظر معلوم خواهد شد.

بعد از آن سازه های c ,u در جایگاه تعیین شده خود قرار می گیرند.

نشیمن گاه سازه های باربر(c) حداقل باید ۳ میلی متر شود و فاصله این نوع سازها بستگی به پوشش کاری آنها دارد و معمولا بین ۴۰ الی ۶۰ میلی متر متغییر است.

سازه ها نیز به طور تکی یا دوتایی قابل اجرا است و نوع کار آنها به عملکرد آنها وابسته است.

سپس تایل های سقفی بازشویی نظیر دریچه های دسترسی کناف، خروجی تهویه و چراغ های توکار در سقف نصب می شوند.

در آخر نیز عایق درقسمت پشتی سقف نصب می شود. لایه عایق باید به گونه ای باشد که شکاف، درز یا فاصله خالی بین قطعات وجود نداشته باشد. در پایان عملیات درزگیری و رنگ آمیزی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که برای ایجاد یک بازشو در سقف، استفاده از تجهیزات مناسب جهت استحکام و یکپارچگی، امری مهم و ضروری است.

تایل سقفی گچی

اجرای تایل سقفی

هزینه اجرای تایل سقفی گچی

هزینه این نوع سازه براساس نوع طرح مدنظر شما متفاوت است ولی معمولا از لحاظ قیمتی مرقون به صرفه هستند که قیمت بر اساس نوع، جنس و طرح انتخابی شما متغیر خواهد بود.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =

کناف

سقف کاذب