اجرای کناف کاری در دیوار

کناف کاری در دیوار

دیوار کاذب

انسان ها به زیبایی و زیبا کردن محیط زندگی خود علاقه دارند. زیبایی محیط زندگی و یا کاری، به ما حس آرامش و انرژی می دهد. ایجاد روحیه خوب از ویژگی های زیبایی است. یکی از راه هایی که می توان خانه ها را زیبا و چشمگیر کرد، اجرای کناف کاری در دیوار و یا سقف و اجرای سقف کناف است. در این مقاله به اجرا و طراحی و نحوه پیاده کردن کناف دیوار می پردازیم. با ما در این مطلب همراه باشید.

کناف چیست؟

از مصالح نوینی که در اجرای سقف کاذب اجرا می شود، کناف است. با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر مصالح قدیمی استفاده نمی شود و مصالح جدید مانند کناف جایگزین آنها در اجرای سقف کاذب شده اند.

کناف نوعی صفحه روکش دار گچی است و در قسمت هایی چون دیوار جداکننده، سقف و دیوارهای پوششی استفاده می شود. اجرای سقف کناف و دیوار کناف دارای مزیت ها و منافع زیادی در معماری و دکوراسیون است و به همین علت رونق بسیاری در ساختمان سازی پیدا کرده است. در ادامه با دیوار کناف و اجرای آن صحبت خواهیم کرد.

دیوار کناف

دیوار کناف از اجراهای پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. از دیوار کناف به عنوان یک دیوار پیش ساخته در جهت تقسیم فضای داخلی منازل و ساختمان ها و هم چنین دیوارهای پیرامونی استفاده می شود.

تصویری از کناف

کناف

 اجرای کناف کاری در دیوار

دیوار کناف امروزه برای جداسازی دیوارها در جاهای مختلف استفاده می شود. نام دیگر این نوع از دیوارها درای وال است. بیشتر از این نوع دیوارها در فضای داخلی خانه ها استفاده می شود. معمولا در قسمتی از ساختمان غیرباربر و دیوارها یی که باربر نیستند استفاده می شود. دو مورد از این دیوارها به نام های سی سی دبلیو و یو یو دبلیو هستند که در داخل چهارچوب در مورد استفاده قرار می گیرند. پس از آن توسط پیچ هایی با صفحه هایی از نوع چوب یا گچ روی در قرار گرفته و محکم می شوند.

اگر بین صفحه های نصب شده و قاب ها، درز و شکافی ایجاد شود، از بتونه یا نوارهای چسبی برای حل این مشکل استفاده می شود. این مورد مهم است که خیلی حرفه ای و دقیق باید این کار انجام شود.

با انجام بتونه کاری و استفاده از نوارهای های هیچگونه اثری از درز و شکاف باقی نمی ماند. می توان آن ها را با عایق صوتی و گرمایشی هم پوشاند.

دیوار جداکننده کناف بسیار نازک تر از دیوارهای آجری و بتنی می باشد. به علت همین خاصیت می توان تغییرات زیادی را در اجرای کناف کاری در دیوار ایجاد کرد. به عنوان مثال می توان گفت می توان انواع لوله کشی و تاسیسات برقی را با ایجاد حفره هایی از آنها عبور داده و این خود یک مزیت های اجرای کناف کاری در دیوار است.

اجرای دیوار کناف

اجرای کناف
در دیوار

انواع دیوار کناف

در اجرای کناف کاری در دیوار می توان از چهار مدل استفاده کرد. این چهار مدل عبارتند از  جدا کننده ساده، جداکننده با مقاومت مکانیکی بالا، جداکننده با عملکرد صوتی بالا و جدا کننده تاسیساتی که در در ادامه توضیحاتی درباره شان می دهیم.

نوع جداکننده ساده

در این مدل یک ردیف سازه و یک لایه پنل در هر سمت وجود دارند. وزن کمی دارند و در نتیجه اجرای آسانی را شامل می شوند.

نوع جداکننده با مقاومت مکانیکی بالا

دارای یک لایه پنل و سازه است. سبک است ولی در مقابل فشارهای مکانیکی خیلی مقاومت بالایی را دارد.

نوع جداکننده با عملکرد صوتی بالا

برای مکان هایی که نیاز به عایق صوتی دارد بسیار استفاده می شود و مد نظر قرار می گیرد.  ساختار از دو ردیف سازه و دو لایه پنل در هر سمت تشکیل شده است. این دو ردیف سازه به وسیله نوار فوم از هم جدا شده که در جلوگیری از عبور صدا از یک سمت به سمت دیگر کاربرد بالایی دارد.

نوع جدا کننده تاسیساتی

در مکان هایی چون سرویس های بهداشتی که حجم و تراکم تاسیسات زیاد وجود دارد، به کار گرفته می شوند. این ساختار  دو ردیف سازه و دو لایه پانل در هر طرف را دارا است.

مزایای دیوار کاذب کناف

دیوار کاذب استفاده و کاربرد بالایی را در بسیاری از مکان ها دارد. حتما دارای مزایای بسیاری است که این گونه استفاده چشمگیر را از مخاطبان شاهد هستیم. در ادامه مزایای اجرای کناف کاری در دیوار را بیان می کنیم.

این محصول در مقابل مدل های قدیمی  سبک تر است و مقاومت ساختمان در برابر زلزله را با کاهش وزن مرده ساختمان ایجاد می کند. سبکی آنها باعث راحت تر شدن حمل و نقل  راحت تر شدن نصب را شامل می شود. یکی دیگر از مزایای مهم، امکان دسترسی به بخش های تاسیساتی گوناگون است. از دیگر مزایای اجرای کناف کاری در دیوار می توان به موارد زیر هم اشاره داشت.

  • هزینه بسیار کمی نسبت به دیوار معمولی دارد.
  • مقاومت بسیار خوب نسبت به دیوار معمولی
  • وزن بسیار کمی دارد.
  • دارای طرح های مختلف و متنوع برای اجرا است.
  • اجرای بسیار ساده و آسان دارد.
  • بازسازی ساده و آسان دارد.
  • عایق حرارتی و رطوبتی است.
  • مقاوم در برابر لرزه
  • کاهش بار مرده ساختمان
  • محصول کناف جزء مصالح ساخت و ساز خشک است و نیازی به صرف زمان جهت خشک شدن ندارد.
تصویری از اتصال دیوار به کف سازه های در کناف

پیاده سازی دیوار کناف

معایب دیوار کناف

ممکن است در برابر ضربه آسیب ببیند که البته قابل تعمیر است.

امکان بارگذاری در تمام سطوح نیست. نصب آویز بهتر است که تا جایی که امکان دارد بر روی استادهای گالوانیزه انجام شود.

اگر بین فضاهای خالی در اجرای کناف کاری در دیوار از پشم سنگ یا پلی استایرن استفاده نشود، صدایی تو خالی و طبل مانند ایجاد می شود و میزان عایق صوت کوبه ای هم کمتر می شود.

بر روی دیوار کناف نمی توان از ملات های گچی و سیمانی  استفاده کرد. باید حتما نمای خشک روی دیوارها اجرا شود.

سخن آخر

برای نصب دیوار کناف باید از متخصصین و کارشناسان در این حوزه کمک بگیرید و این گونه نیست که کار راحتی باشد و نیاز به تجربه برای نصب نیست. اصول و نکات نصب و اجرای دیوار کناف باید به طرز درست انجام شود تا دیوار به شکل صحیح و استاندارد اجرا و مورد استفاده قرار گیرد.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 5 =

کناف

سقف کاذب