سقف کاذب رابیتس

سازه رابیتس

سقف کاذب

برای زیبایی بیشتر در خانه ها یک سری کارهای زیبایی و معماری در سقف انجام می شود تا از آن سادگی درآید. سقف کاذب برای ایجاد زیبایی و دکوراتیو کردن سقف و خانه ایجاد می شود. یکی از این سقف ها سقف کاذب رابیتس است. سقف کاذب رابیتس از انواع سقف کاذب است که از نظر اجرایی هم دارای طرح های متنوع است و هم ریزه کاری های زیادی را دارد. در این مقاله سعی بر این است تا با نصب سقف کاذب رابیتس آشنا شویم و به مزایا و معایب آن نیز بپردازیم.

سقف کاذب رابیتس

اجرای سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس

یکی از انواع سقف کاذب، سقف کاذب رابیتس است. نصب سقف کاذب رابیتس همان نصب سقف کاذب گچ است. این سقف شامل توری های گالوانیزه و گچ کاری بر روی آن است. این نوع سقف کاذب بیشتر در معماری و طراحی کلاسیک کاربرد دارد.

رابیتس چیست؟

رابیتس یک ورق شبکه ای فلزی است که به اشتباه راویز نیز گفته می شود. این ورق با یک ورق ساده فلزی تفاوت دارد. دارای چشمه هایی در اندازه های متفاوت است. تولید رابیتس در انواع گوناگونی است که تعداد ستون ها در آن قیمت آن را نیز تعیین می کند. دارای کاربرد زیادی است که با چشمه ها و ستون های زیادی تولید می شود. شکل آن به صورت دایره، لوزی و مربع است که درز ایران بیشتر در ظاهر شبیه متوازی الاضلاع است.

کاربردهای رابیتس

رابیتس دارای کاربرد زیادی است که به همین دلیل با ستون ها و چشمهای متفاوتی تولید و عرضه می شود. عمده مصرف رابیتس در ساخت و ساز است.از این ورق بیشتر برای گچ کاری روی سقف استفاده می شود. در ادامه به کاربرد های آن اشاره می کنیم.

  • سقف کاذب و پوشاندن تاسیسات
  • گچ کاری و گچ بری
  • پوشش تیرآهن ها
  • دکوراسیون داخلی
  • مجسمه سازی
  • نمای ساختمان
  • پوشش بتن سیمانی
  • صنعت مجسمه سازی و پیکرتراشی
  • ساخت قفس آهنی
تصویری از توری رابیتس

توری رابیتس

مزایای رابیتس

چشمه های کوچک و زیاد رابیتس طوری است که اجازه ورود جریان هوا، نور و آب را می دهد. همزمان یک مانع فیزیکی نیز برای مواد بزرگتر نیز ایجاد می کند. این مزیت باعث استفاده از آن در ساخت قفس می شود.

از دیگر مزایای فلز رابیتس در مقابل ورقه های آهن معمولی این است که ورقه های رابیتس دارای کشش و انقباض بیشتری است و آستانه تحملش بیشتر است. از مزایای سقف کاذب رابیتس می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • در دسترس بودن مصالح و نیروی انسانی
  • قابلیت اجرای طرح های متنوع
  • سرعت اجرای نسبتا مناسب
  • مصالح آن به سادگی پیدا می شود.
  • ایمنی بالایی را دارد.
  • در زمان آتش سوزی مقاوم است.

معایب سقف کاذب رابیتس

نصب سقف کاذب رابیتس در مقابل مزایایی که دارد، دارای یک سری معایب هم است. نمونه هایی از معایب سقف کاذب رابیتس را در ادامه بیان می کنیم.

  1. وزن نسبتا زیادتر از سقف کاذب کناف
  2. دستمزد بالای گچ کار
  3. مصرف زیاد گچ برای نازک کاری
  4. محدودیت شرایط آب و هوایی و دما موقع اجرای لایه گچی
  5. احتمال بالای ترک خوردگی لایه گچی
  6. جاذب صدا نبودن سقف کاذب

رابیتس کاری سقف

برای آشنایی بیشتر با نصب سقف کاذب رابیتس بهتر است که در ابتدا با مواد تشکیل دهنده آن آشنا شویم و نقش اجزا را نیز در این پروژه بدانیم.

سازه های آویز

سازه های آویز از میل گردهای متعددی برای نگه داشتن وزن سقف کاذب رابیتس به سقف نصب می شوند. نقش مهمشان در ایجاد استحکام و کیفیت است. فاصله میلگردها در این سازه ۶۰ سانتی متر است و در بعضی شرایط ۳۰ سانتی متر است.

نبشی های باربر

از نبشی های باربر در کناره و کنج سقف رابیتس استفاده می شود. وظیفه آن ها انتقال بار از سازه های آویز است. بهتر است که در هنگام نصب از نبشی های با کیفیت استفاده شود. سابز این نبشی ها با توجه به بار و فاصله آن ها است که از حدود ۵ تا ۳ سانتی متر است.

توری رابیتس

توری رابیتس با وصل کردن سیم های مفتولی به نگهدارنده اصلی گالوانیزه درست می شود. دارای دو نوع اصلی و فرعی است.

سیم های گالوانیزه

از دیگر اجزای سقف کاذب رابیتس سیم های گالوانیزه است. انعطاف پذیر هستند و زنگ نمی زنند. به وسیله این سیم ها می توان میل گردهای فرعی و نبشی های باربر را به قسمت های توری رابیتس متصل کرد.

اندود گچ و سیمان

در نحوه اجرای نصب سقف رابیتس در مرحله نهایی برای بخش روی رابیتس از گچ و سیمان استفاده می شود. این کار باعث می شود تا سقف کاذب رابیتس در شرایط محیطی دچار آسیب نشود.

اجرای سازه های رابیتس

سازه های رابیتس

تفاوت سقف کاذب رابیتس با انواع دیگر سقف های کاذب

از رایج ترین سقف های کاذب رابیتس و کناف هستند. در خیلی موارد این دو سقف با هم تفاوت دارند. کناف صفحاتی است که دارای روکش های گچی است. اما رابیتس ساره های فولادی است و مشبک است که روی آن گچ ریخته می شود و با طرح های مختلف ایجاد می شود. در نتیجه گردو خاک زیادی در حین انجام پروژه رابیتس ایجاد می شود که در سقف کاذب کناف این گونه نیست. یکی دیگر از تفاوت های سقف کاذب رابیتس با دیگر سقف کاذب در قیمت است.

اجرای سقف کاذب رابیتس قیمت زیادی را بخاطر کارهای جانبی موجب می شود. از دیگر تفاوت های سقف کاذب رابیتس و کناف می توان به نکات زیر اشاره داشت.

  • سرعت اجرای سقف کاذب رابیتس از کناف کمتر است.
  • برای کناف کاری سقف کاذب نیاز به یک نیروی ماهر است. رابیتس کاری خیلی به مهارت خاصی برای اجرا نیاز ندارد.
  • رابیتس وزن سنگینی را نسبت به انواع دیگر سقف کاذب را دارد.
  • هزینه ای جانبی رابیتس کاری نسبت به دیگر انواع بیشتر است.
  • نگهداری رابیتس در انبار سخت تر است.
  • مقاومت کمتری نسبت به سقف کناف را دارد.
  • ترمیم کردن سقف کاذب رابیتس نسبت به کناف سخت تر است.

سوالات متداول درباره نصب سقف کاذب رابیتس

1تفاوت عمده سقف کاذب رابیتس با سقف کاذب کناف در چیست؟

تفاوت هابی زیادی دارند ولی به طور کلی سقف کاذب رابیتس هم از نظر سرعت کندتر است و هم هزینه بیشتری نسبت به سقف کاذب را دارد.

2قیمت سقف کاذب رابیتس چه قدر است؟
در تعیین قیمت سقف کاذب رابیتس محاسبه به صورت متری است. هزینه به صورت متری و در کنار هزینه ای جانبی محاسبه می شود. در کنار اجرابی رابیتس کاری هزینه هایی مثل جوشکاری، میلگرد و نصب میز محاسبه می شود. هزینه مصالح و میلگرد در حال تغییر است. در نتیجه هزینه بهتر است که به صورت روز محاسبه شود.
3نحوه اجرای نصب سقف رابیتس چگونه است؟
در نحوه اجرای نصب سقف رابیتس در مرحله نهایی برای بخش روی رابیتس از گچ و سیمان استفاده می شود.

قیمت سقف کاذب رابیتس

در تعیین قیمت سقف کاذب رابیتس محاسبه به صورت متری است. هزینه به صورت متری و در کنار هزینه ای جانبی محاسبه می شود. در کنار اجرابی رابیتس کاری هزینه هایی مثل جوشکاری، میلگرد و نصب میز محاسبه می شود. قیمت روز میلگرد بر قیمت کار تاثیر می گذارد. در واقع متریال و مصالح در قیمت گذاری بسیار دارای اهمیت است. مهارت و تجربه نصب در یجاد یک سقف کاذب رابیتس مطلوب بسیار دارای اهمیت است.

سخن آخر

سقف کاذب رابیتس هم دارای مزایا و هم معایبی است که با توجه به نیاز مشتری این انتخاب انجام می شود. بهتر است که اجرای این پروژه به دست افراد ماهر باشد.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یازده =

کناف

سقف کاذب