نصب سقف تیرچه و یونولیت

نصب سقف تیرچه و یونولیت چیست؟

نصب سقف تیرچه و یونولیت

نصب سقف تیرچه و یونولیت چیست؟

نصب سقفی که از ترکیب تیرچه ها و بلوک های سبک سیمانی باشد، نصب سقف تیرچه و یونولیت نام دارد. این روش یکی از عمده ترین روش‌های اجرای سقف‌ها است. تمامی مصالح ساختمانی به جز فولاد، تحمل نیروهای کششی را ندارد. در این صورت وجود بتن یا هر عضو دیگری علاوه بر اینکه کمکی به تحمل نیروهای وارده نمی‌کند بلکه بار مرده سقف یا دال را بالا می‌برد. برای تحمل آن به‌ ناچار باید از فولاد بیشتری استفاده کرد. بدین ترتیب در سقف‌های تیرچه بلوک، ناحیه کشش حذف شده‌ و فقط آن مقدار بتن که باید فولادهای کششی را در خود جای دهد نگهداری می‌شود.

همانطور میدانید مهم ترین بخش یک ساختمان، سقف تیرچه به شمار می آید از طرفی این تیرچه و بلوک ها از نظر پایداری و استحکام خوبی برخوردار هستنند. این سقف تیزچه ها به عنوان یک لایه عایق در طبقات مختلف ایجاد می کند. امروزه به طور کلی در بیشتر ساختمان سازی از سقف تیرچه استفاده می شود، زیرا به دلیل اینگونه سقف از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است. لازم است بدانید سقف های تیرچه بلوک از تیرچه، بلوک تشکیل شده است و در ادامه بالای آن سقف قرار می گیرد با نصب سقف در بالای تیرچه موجب اتصال تیرچه ها می شود.

مراحل نصب سقف تیرچه و یونولیت

برای نصب سقف تیرچه و یونولیت با حدود فاصله ۵۰ سانتی متری، تیرچه ها را روی سقف بین تیرآهن ها قرار می دهیم و در مرحله بعد بلوک‌ها را در وسط این تیرچه‌ها قرار می‌دهیم تا سقف را به طور کامل بپوشاند. پس از بلوک‌گذاری میلگرد های مش توری را روی سقف قرار می دهیم تا کاملا روی بلوک ها را بپوشاند. سپس بتن‌ها را بر روی سقف میریزیم و ابتدا به صورت دستی و بعد با دستگاهی که دارای غلتک است سیمان‌های روی سقف را صاف می‌کنیم. در نتیجه سیمان‌ها روی بلوک‌ها و تمامی درزهای بین بلوک ها قرار می‌گیرد تا کامل سقف را بپوشاند و محکم شود.

مراحل نصب سقف تیرچه و یونولیت

نصب سقف تیرچه و یونولیت

مزایای اجرای سقف تیرچه و یونولیت

توجه داشته باشید برای نصب این سقف ها نیاز به یک نیروی با تجربه و متخصص انجام شود و توسط کارگران معمولی اجرا و نصب شود. یکی دیگر از مهم ترین مزایای یک سقف در هنگام اجرا شدن آن است که لرزش کمتری نسبت به دیگر سقف ها داشته باشد. یکی دیگر از مزیت های سقف تیرچه ای که میتوان به آن اشاره داشت سرعت زیاد برای نصب آنها می باشد. سایر مزایای آن در زیر قید شده است.

  1. مقاومت بالا در برابر باد و زلزله
  2. جایگزینی بلوک به جای بتن کششی
  3. عایق بودن در برابر صوت، حرارتی و رطوبت
  4. صرفه جویی در قالب بندی
  5. کاهش در مصرف فولاد
  6. مقاومت در برابر آتش سوزی تا ۲۰ دقیقه
  7. صرفه جویی در آب
  8. صرفه جویی در مصرف بتن و تیرچه
  9. دود نکردن در هنگام آتش سوزی
  10. مقاوم در برابر دما

معایب اجرای سقف تیرچه بلوک

یکی از مهم ترین معایب آن در مکان هایی که سقف ها به شکل قوسی و مثلثی می باشد کمی با مشکل رو به می شویم. یکی دیگر از عیب آن می توان به شکستن پاشنه تیرچه اشاره داشت. توجه داشته باشد اگر جا به جایی سقف تیرچه بلوک در زمان طولانی انجام شود احتمال آسیب شدن به بتن تیرچه وجود دارد. از طرفی در زمان ریختن بتن در تیرچه و سقف به دلیل اینکه در دو مرحله جدا انجام میشود. از این رو امکان ناهماهنگی در آنها احتمال دارد. برای این مشکل باید تا حد امکان فاصله زمانی بین نصب و بین ریزی را کوتاه کنید.

اجزای نصب سقف تیرچه و یونولیت

نکته ای که قابل اهمیت می باشد آن است که در تیرچه های بلوکی با استفاده از دو روش پیش سازی و بتن ریزی در محل ساخته می گردد. اکنون باید پاشنه تیرچه ها طوری باشد که برای تکیه گاه فضای کافی و مناسبی را برای اجرا کردن بلوک ها فراهم کند.

  • تیرها
  • تیرچه ها
  • بلوک های یونولیتی
  • ژوئن
  • اُتکا
  • خاموت محل اتصال تیر به ستون
  • آرماتور های حرارتی

    اجزای نصب سقف تیرچه و یونولیت

    نصب سقف تیرچه و یونولیت

انواع متداول تیرچه

  • تیرچه کرومیت
    این نوع از تیرچه ها از جنس فلز می باشد.
  • تیرچه بتنی
    این نوع از تیرچه ها از جنس بتن می باشد.
  • تیرچه فوندله ای با پاشنه سفالی
    از فوندله های سفالی در پاشنه این تیرچه ها به عنوان قالب استفاده می شود.

سخن پایانی درباره نصب سقف تیرچه و یونولیت

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل اجزا، ویژگی، انواع، مزایا و مراحل نصب سقف تیرچه و یونولیت را توضیح دهیم تا شما عزیزان را در مورد این مبحث آشنا کنیم. حال اگر می خواهید اقدام به نصب سقف تیرچه و یونولیتی داشته باشید می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه رویا هاوس در ارتباط باشید تا به بهترین نحو شما را راهنمایی کنند و به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما مشتریان عزیز انجام دهند. این مجموعه با داشتن مهندسین خلاق و با تجربه از زمان شروع به فعالیت خود یکی از پر سابقه ترین ها می باشد که با اجرای پروژه های مختلف به موفقیت های بزرگی دست یافته اند.

سوالات متداول درباره نصب سقف تیرچه و یونولیت

۱بلوک از چند نوع جنس تشکیل شده است؟
بلوک سیمانی – بلوک سفالی – یونولیت(بلوک پلی استایرن)
۲ژوئن چیست؟
میلگردهای عرضی هستند که به صورت عمود بر تیرچه ها اجرا می شوند. اگر بخواهیم یکی از کاربردهای مهم آن را نام ببریم می توانیم به کاهش لرزش سقف به هنگام راه رفتن یا دویدن اشاره کنیم.
۳مزیت نصب سقف تیرچه و یونولیت چیست؟
برای مزیت های آن می توان به مقاوم بودن در برابر دما و صدا اشاره نمود. هم چنین با نصب این سقف در مصرف آب و فولاد جلوگیری می شود.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =

کناف

سقف کاذب