نحوه سمباده زدن بتونه کناف

نحوه سمباده زدن بتونه کناف

نحوه سمباده زدن بتونه کناف به چه صورت می باشد؟

یکی از مراحل مهم در بتونه کاری، سمباده زدن بتونه کناف است. بتونه کاری درز‌ها و ناهمواری‌های سطوح کناف را پوشش می‌دهد. پس از خشک شدن بتونه باید برای ایجاد سطحی صاف و یکنواخت آن را سمباده بزنیم.

بتونه برای پر کردن ترک هاهای بین دوپنل کناف و پیچ ها کاربرد دارد. بتونه ها در انواع روغنی و پلاستیکی وجود دارند. درزگیری و سمباد زدن اهمیت بالایی دارد، زیرا اگر بتونه کاری و درزگیری حفره‌ها به خوبی انجام نشود، به مرور زمان ظاهر کار خراب می‌شود و ترک‌هایی روی سطح ایجاد می‌شود. اگر ما نتوانیم سمباده زدن بتونه کناف را استاندارد انجام دهیم. با تابش نور روی سطح تمام پستی و بلندی‌ها و ایرادات کار نمایش داده می‌شود و خروجی نهایی خوبی نخواهیم داشت.

مراحل بتونه کاری کناف و درزگیری

برای اینکه درزهای بین دیوار به خوبی پر شوند، نیاز است تا مراحل بتونه کاری به خوبی انجام شود. در ادامه مراحل بتونه کاری کناف را بررسی می کنیم.

مراحل بتونه کاری کناف و درزگیری

مراحل بتونه کاری کناف و درزگیری

طرز تهیه ی بتونه کناف

بتونه در بازار به دو صورت بتونه ماستیک و بتونه درزگیر وجود دارد. بتونه درزگیر بیشتر برای پوشاندن ترک‌ها و شکاف کناف کاربرد دارد. و به دلیل استقامت بالا در مرحله‌ی اول استفاده می شود. بتونه ماستیک از جنس نرم تری برخوردار است و راحت‌تر سمباده می‌خورد. به همین علت از این بتونه در مرحله‌ی دوم استفاده می شود که فرایند سمباده زدن بتونه کناف راحت تر و صاف تر شود.

پس از خرید بتونه ماستیک و بتونه درزگیر  مرحله آماده سازی آن است. برای این کار مقداری آب را در سطلی بریزید، سپس کناف را بین آب کم کم اضافه کنید. پس از ۳۰ ثانیه با کاردک هم بزنید حالا بتونه شما آماده است. این نکته را بدانید که این ترکیب سریع خشک می شود.

در بتونه کاری به چه ابزاری نیاز داریم؟

برای بتونه کاری و درزگیری نیاز به یک سری از ابزار داریم که در ادامه به معرفی و کاربرد ابزار می پردازیم.

  • کاردک بتونه کاری داخلی و خارجی: کاردک برای مالیدن، پاک کردن و ترکیب مواد بتونه‌کاری استفاده می شود.
  • لیسه: ابزاری برای مخلوط کردن بتونه می باشد.
  • تخته بتونه: تخته بتونه وسیله ای برای ریختن بتونه در آن برای بتونه کاری سطح می باشد.
  • غلطک بتونه ای: برای بتونه کاری و آماده سازی سطح قبل از رنگ آمیزی کاربردی است.
  • ماله: از ماله برای صاف کردن بتونه در پایان کار استفاده می شود.
  • سمباده: برای رفع برآمدگی های پس از بتونه کاری و ایجاد سطح صاف و یکنواخت نیاز است، پس از خشک شدن سمباده زدن بتونه کناف را شروع کنید.
در بتونه کاری به چه ابزاری نیاز داریم؟

ابراز بتونه کاری کناف

اجرای بتونه کاری کناف

در این مرحله با ابزار لیسه یا کاردک بتونه آماده شده را از داخل سطل بردارید. سپس بتونه را به صورت حرکت رفت و برگشتی روی درزها بکشید. توصیه می شود که از کاردک بزرگ برای پوشاندن درزهای بیشتر استفاده کنید

مراحل سمباده زدن بتونه کناف

برای اینکه بتوانید بتونه کناف را سمباده بزنید، به یکسری از ابزار نیاز دارید. سمباده‌ی خشک درشت و متوسط، آب، اسفنج، دستکش ایمنی و عینک ایمنی برخی از این ابزار می باشد. در مرحله‌ی اول باید اجازه دهید تا کاملا بتونه به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک شود.

یک تکه سمباده را اندازه تخته ی سمباده ببرید و روی آن قرار دهید. همچنین بهتر است برای سمباده زدن بتونه کناف از سمباده‌ی پوسته‌ی آب استفاده کنید که نه خیلی زبر و نه خیلی نرم است. سمباده را به صورت دورانی روی بتونه بکشید تا بتونه صاف شود. برای اینکه بتونه صاف‌تر شود می‌توانید از سمباده ی متوسط استفاده کنید.

در طی مراحل سمباده زدن سمباده پر از گچ  می‌شود، برای اینکه کار بهتر انجام شود. بهتر است بعد از هر بار پر شدن به گچ ضربه بزنید تا گچ ها بریزد تا سمباده کند نشود. راه حل بهتر این است که تعدادی سوراخ روی سمباده ایجاد کنید، تا گچ‌های  اضافه طی سمباده زدن ریخته شود.

پس از پایان مراحل سمباده زنی باید بتونه را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید. در این مرحله اگر دیدید که هنوز بتونه حفره دارند یا ترک خورده است، می‌توانید آن را با ماستیک پر کنید سپس پس از خشک شدن، دوباره مراحل بتونه زنی را تکرار کنید.

برای این کار شما نیاز دارید یکسری نکات را رعایت کنید، هنگام سمباده زدن بتونه کناف حتما باید از دستکش ایمنی استفاده کنید تا دستتان خراش برندارد. عینک ایمنی نیز برای آسیب نزدن به چشم شما کاربرد دارد. سمباده‌ی درشت برای صاف کردن بتونه های درشت و سمباده‌های متوسط برای صاف کردن بتونه های ظریف تر است.

همچنین سمباده باید کیفیت بالایی را داشته باشد تا سطح یکنواختی را برای شما ایجاد کند. همچنین حرکت دورانی به صورت مساوی روی بتونه، موجب یکنواخت شدن تمامی قسمت های بتونه است. همچنین نباید بیش از حد سمباده بزنید، چون ممکن است سطح کناف بتونه خراب شود. شما با رعایت این نکاتی که گفته شد، می‌توانید سمباده زنی را به صورت صاف و یکنواخت انجام دهید.

مزایای سمباده زدن بتونه چیست؟

سمباده زدن برای پر کردن درز‌ها می‌باشد. از مزایای سمباده زدن بتونه کناف می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ایجاد سطحی صاف و یکنواخت: سمباده زدن ایرادهای کار و ناهمواری‌ها را پوشش می‌دهد و سطح صاف و یکنواختی را برای رنگ‌آمیزی، کاغذ دیواریو … به شما تحویل می‌دهد.
  2. پوشاندن ناهمواری‌ها: هنگام نصب بتونه ممکن است، ناهمواری‌هایی روی سطح پیش بیاید. این ناهمواری‌ها شامل ترک‌ها، درزها و مشکلات دیگر است، که سمباده زدن این ایرادات را رفع می‌کند
  3. ایجاد سطحی قابل رنگ‌آمیزی: سمباده زدن با ایجاد سطح صافموجب می‌شود که سطح صافی برای را رنگ آمیزی ایجاد شود. با یکنواخت‌ شدن سطح بتونه، رنگ به راحتی روی سطح دیوار می نشیند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، سمباده زدن بتونه کناف از مراحل مهم در بتونه کاری است، و سمباده زنی صحیح ناهمواری ها را هموار می کند. به شما پیشنهاد می کنیم با رعایت نکات گفته شده، سطحی صاف و یکنواخت را برای آماده سازی کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی ایجاد کنید.

سوالات متداول

۱آیا امکان بتونه کاری بدون سمباده زدن وجود دارد؟
بله اما نمی توانید انتظار خروجی تمیز و یکنواخت را داشته باشید، سمباده زدن یکی از مراحل بتونه کاری می باشد که برای صاف کردن ناهمواری های سطوح کاربرد دارد.
۲چگونه می توان پس از سمباده زنی خروجی کار را چک کرد؟
با نور طبیعی می توانید پستی و بلندی های سطوح را ببینید. اگر در خروجی کار همواره برجستگی ها مشاهده می شود، سمباده زنی به خوبی انجام نشده است و نیاز به سمباده زنی مجدد می باشد.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

کناف

سقف کاذب