انواع سقف های جدید ساختمانی

سقف های جدید ساختمانی

انواع سقف های جدید ساختمانی

همه میدانیم که سقف یکی از بخش های اصلی ساختمان است که اجرای صحیح آن در استحکام سازه و آسایش ساکنین ساختمان نقش مهمی ایفا میکند. دسته بندی انواع سقف در صنعت ساختمان با توجه به تکنولوژی به کار رفته در ساخت، متریال استفاده شده و روش اجرای آن امکان پذیر است. در این مقاله تصمیم داریم شما را با انواع سقف های جدید ساختمانی آشنا کنیم.

چند نوع سقف های جدید

سقف دال بتنی

یکی از متداول ترین سقف مهندسی در صنعت ساختمان در کشورمان می باشد. یکی از مزیت های مهم اصلی این سقف مقاومت بالا در برابر فشار های وارده هنگام زلزله و امکان اجرای سقف های با مساحت بالا در ماکز تجاری و ساختمان های بزرگ و عمومی و … است که با توجه به تعدات طبقات وزن سازه و میزان مقاومتی که از سقف انتظار داریم. ضخامت سقف دال بتنی تغییر میکند.

سقف دال بتنی

سقف دال بتنی با تیر

سقف تیرچه بلوک

تیرچه ها با استفاده از میلگرد، بین و مفتول های فلزی، به صورت را پیش ساخته تولید میگیرند. تیرچه ها، روی تیرها اصلی سازه بتنی یا فلزی قرار می گیرند و فضاهای خالی بین تیرها با بلوک های سفالی یا بتنی با یونولیت پر میکنند. علت استفاده از سقف تیرچه بلوک برای در درجه اول وزن سبک آن است زیرا به دلیل مقاومت بالای آن در برابر فشارهای وارد شده در هنگام وقوع زلزله است و در درجه بعدی می توان مقرون به صرفه بودن را مزیت عمده که میتوان در سیستم سازه ای سقف در نظر گرفت.

سقف عرشه فولادی

در این نوع سقف از ورقه  های پیش ساخته شده فولادی که به شکل ذوزنقه ای هستند در کنار هم قرار گرفته اند و با استفاده از میلگرد و مفتول و گل میخ در کنار هم چیده شده اند و یک سطح فولادی یکپارچه را شکل می دهند که عرسه فولادی نامیده می شود در آخر بر روی یک سطح با مقادیری مناسب از بتن پوشانده می شود از معایب اجرای سقف های جدید عرشه فولادی میتوان به افزایش قیمت آهن و ورق های گالوانیزه به کار رفته در ساخت عرشه اشاره کرد.

سقف عرسه فولادی

سقف عرشه فولادی و کاربرد آن در ساختمان

سقف تیرچه کرومیت

این نوع تیرچه مصالحی مشابه تیرچه های بتنی است که از تیرهای فولادی و میلگرد هایی که به روش های خاصی برش داده شده و خم شده اند که به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است علت اصلی استفاده از این نوع سقف برای امکان ایجاد فاصله بیشتر بین تیرهای فرعی برای قرار دادن قطعات ارزان قیمت پر کننده، مانند انواع یونولیت، بلوک سیمانی و سفالی و پلی استایرن که به منظور کاهش هزینه تمام شده سقف است. توجه داشته باشید که رعایت فاصله اصولی بین تیرچه ها و اتصال صحیح آنهاست تا در اثر فشارهای وارده، سازه سقف دچار شکستکی یا ریزش نشود.

سقف وافل

سقف وافل قطعاتی قابلمه ای شکل هستند که بدون نیاز میلگرد مانند روی تیرهای فرعی که با فاصله استاندارد از یکدیگر به تیر اصلی متصل شده اند مزیت استفاده از نوع سقف های جدید وافل در صنعت ساختمان کاهش مصرف بتن و در نتیجه کاهش وزن سقف و ساختمان است که به استحکام سازه هنگام وقوع زلزله کمک میکند.

کاربرد سقف وافل

کاربرد سقف وافل

سقف چوبی

چوبها انواع متفاوتی دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

مزایای سقف چوبی کاهش وزن ساختمان
اجرای راحت و آسان
عایق صوتی
قیمت پایین تر در مقایسه با فلز و بتن
مقاوم در برابر زلزله و نیروهای کششی
قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست
معایب سقف چوبی آسیب پذیری در برابر آتش سوزی
احتمال نفوذ موریانه و حشرات
عدم قابلیت استفاده در همه مناطق

سقف های تیرچه بلوک

در این نوع سقف، تیرچه ها تیر فرعی و بلوک ها پرکننده فضای بین تیرچه ها هستند. تیرچه بلوک رایج ترین نوع سقف  در ایران است که اجزای آن شامل (سیمان، سفال، بتن) است.

مزایای سقف تیرچه بلوک عایق حرارت و رطوبت
مقاومت در برابر آتش سوزی و در برابر زلزله و باد
حمل و نقل راحت
معایب سقف تیرچه بلوک عدم امکان اجرای چند سقف به طور همزمان
محدویت استفاده در دهانه های بزرگ
زمان زیاد اجرا در مقایسه با سایر انواع سقف ساختمانی

سقف کوبیاکساین نوع سقف یکی از پرهزنیه ترین انواع سقف ساختمانی و شبیه به دال دو طرفه است که داخل این دال دو طرفه، گوی های مثل بلوک در سقف تیرچه بلوک است.نتیجه گیری درباره انواع سقف های جدید ساختمانیدر این مقاله با چندین نوع از سقف ها جدید ساختمانی آشنا شد که برای آنها مزیب و معیاب ها را بررسی کردیم و برای ساخت یک ساختمان باید یک از این اصول برای سقف استفاده کنیم.

سوالات متداوال درباره انواع سقف های جدید ساختمانی

۱ سقف تیرچه بلوک چیست؟
یکی از روش های سنتی و نسبتا ساده ساخت سقف است و اجزای تشکیل دهنده  این نوع از سقف از بلوک و میلگرد حرارتی و بتن است.
۲سقف وافل چیست؟
نوعی از سقف بتنی و مدرن است که برای بهینه سازی عملکرد سقف های دال رواج پیدا کرده است.
۳انواع سقف های جدید در صعنت ساختمان چیست؟
سقف کوبیاکس، سقف تیرچه بلوک، سقف وافل، سقف تیرچه کرومیت
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

کناف

سقف کاذب