تصویری از جلوگیری از تعریق سقف کاذب

جلوگیری از تعریق سقف کاذب

سقف کاذب دارای انواع و کاربردهای مختلفی است که در این مقاله سعی داریم درباره یکی از موضوعات جزئی تر درباره سقف کاذب تحت عنوان جلوگیری از تعریق سقف کاذب می پردازیم.

سقف کاذب چست؟

سقف کاذب یک پوشش غیر باربر است که بعد از سقف اصلی اجرا می شود. هم زیبایی دارد و هم برای پوشش سیم ها و تاسیسات سقف استفاده می شود.

این سقف عمدتا از مواد سبک ساخته می شود و محکم به زیر سقف اصلی متصل می شود.

تصویری از تعریق سقف کاذب

تعریق سقف کاذب

کاربرد سقف کاذب

سقف کاذب با توجه به مکان اجرای آن نصب می شود. اصلی ترین کاربرد سقف کاذب برای پوشش تاسیسات سقف است. یک پوششی برای سقف های اصلی ایجاد می شود که می توان برای زیبایی و دکوراسیون چشمگیرتر در آن از نورپردازی هم استفاده کرد. ایجاد تناسب با نوع کاربرد سقف کاذب در آن مکان از خصوصیات و ویژگی های کاربردی در سقف کاذب است. افرادی که به دنبال بازسازی ساختمان هستند می توانند با استفاده از سقف کاذب یک تغییر اساسی را ایجاد کنند. از دیگر کارهای سقف کاذب می توان به ایجاد فضای آکوستیک و جلوگیری از اتلاف انرژی اشاره کرد.

جلوگیری از تعریق سقف کاذب

همان گونه که اشاره شد مکان های مختلف کاربرد با این نوع سقف ها را متفاوت می کند مثلا در مکان هایی که سقف کاذب تعریق میکند و امکان وجود آن هست، به طور حتم نوع و اجرای آن نسبت به مکانی خشک متفاوت است.

استفاده از سقف کاذب در مکان های مرطوب

برای مناطق مرطوب مثل شمال یا جنوب ایران میتوان از پنل های گچی مقاوم در برابر رطوبت (پنل mr) استفاده کرد البته این پنل ها فقط مقاوم در برابر رطوبت هستند و برای فضاهایی همچون سونا و جکوزی و … که در معرض مستقیم آب یا رطوبت هستند از ترموود یا سقف کاذب پی وی سی باید استفاده کرد.

بهتر است برای جلوگیری از تعریق سقف کاذب در پشت تایل ها از لایه عایق استفاده کرد. معمولا در جاهای مرطوب از سقف کناف یکپارچه استفاده می شود. زیرا در مدل مشبک رطوبت می تواند از درزها گذر کند و ایجاد تعریق در سقف کاذب را به وجود آورد.

اجزای تشکیل دهنده سقف کاذب

اجزای سقف کاذب را می توان بر اساس مواد و انواع سقف کاذب تقسیم بندی کرد. با توجه به نوع مواد می توان آن ها را به نوع چوبی، شیشه ای، رابیتس، سقف های کناف، سقف کاذب پلکسی و پی وی سی و آلومینیومی تقسیم کرد. در ادامه درباره هر یک از انواع سقف های کاذب یک توضیح مختصری را می دهیم.

سقف کاذب رابیتس

یکی از انواع سقف کاذب سقف رابیتس است که می توان این سقف را در طرح های مختلفی ایجاد کرد. اجرای این سقف دارای ریزه کاری اجرایی است. سقف کاذب رابیتس در میان بعضی افراد به رابیز هم شناخته می شود.

این سقف شامل توری های گالوانیزه و گچ کاری بر روی آن است. در معماری کلاسیک بیشتر از این نوع سقف استفاده می شود.

سقف کاذب یکپارچه در استخر

سقف کاذب یکپارچه

سقف کاذب آلومینیومی

این نوع از سقف کاذب از انواع ورق های گالوانیزه شده در رنگ های گوناگون ساخته می شود. در ان ورقعه ها به صورت تایل هایی در شیارهای یکدیگر چفت می شوند. این مدل از سقف بسیار سبک است و مزایا و کاربردهای مختص خودش را دارد.

سقف کاذب آکوستیک

این نوع برای مکان هایی که قصد ایزوله صوتی در آن است استفاده می شود. مکان هایی چون تئاتر و سینما و سالن های سخنرانی استفاده می شود.

سقف کاذب چوبی

نوعی از سقف کاذب است که امروزه در خیلی از مکان ها ایجاد می شود و حسی گرم را به مخاطب القاء می کند. این نوع از سقف هم چون انواع دیگر کاربردهای خودش را دارد.

سقف کاذب کناف

برای زیباسازی و ایجاد نورهای مخفی در ساختمان از سقف کناف استفاده می شود. در ابتدا یک شبکه از پروفیل های سبک با پیچ هایی مخصوص به هم وصل شده که بر روی سقف و دیوار باید محکم باشند. ورقه های گچی به اندازه دلخواه برش می خورند و بر روی پروفیل ها قرار گرفته و پرچ می شوند.

سقف کاذب مشبک

برای اینکه این نوع سقف را بر روی سقف اصلی نصب کنیم نیاز به یکسری ابزار است که از این ابزار و محصولات می توان به تایل های سقفی اشاره کرد. این تایل ها می تواند، گچی، فلزی و معدنی باشند.

سقف کاذب یکپارچه

در این مدل از صفحات روکش دار گچی استفاده می شود که این صفحات را به زیرسازی فولادی محکمی اتصال می دهد. این صفحات گچی در سقف کناف دیده می شود که دارای انواع مختلفی است.

تصویری از سقف کاذب

سقف کاذب

انواع مختلف صفحات گچی
  • معمولی
  • مقاوم در برابر رطویت
  • مقاوم در برابر حریق
  • مقاوم در برابر رطوبت و حریق

سوالات متداول درباره جلوگیری از تعریق سقف کاذب

1بهترین نوع برای اجرای سقف کاذب در مکان های مرطوب چیست؟

برای مناطق مرطوب مثل شمال یا جنوب ایران میتوان از پنل های گچی مقاوم در برابر رطوبت (پنل mr) استفاده کرد البته این پنل ها فقط مقاوم در برابر رطوبت هستند و برای فضاهایی همچون سونا و جکوزی و … که در معرض مستقیم آب یا رطوبت هستند از ترموود یا سقف کاذب پی وی سی باید استفاده کرد.

2بهتر است در استخر از چه نوع سقف کاذبی استفاده شود؟
می توان از سقف کاذب کناف، آسمان و کشسان و پی وی سی برای جلوگیری از تعریق سقف کاذب استفاده کرد.
3چه مدل از سقف کناف برای مکان های مرطوب مناسب است؟
سقف کاذب یکپارچه مناسب است که در این مدل از صفحات روکش دار گچی استفاده می شود که این صفحات را به زیرسازی فولادی محکمی اتصال می دهد. این صفحات گچی در سقف کناف دیده می شود که دارای انواع مختلفی است.

اجرای سقف کاذب کنافی در استخر

این کار برای حفظ پاکی آب و دمای مناسب انجام می شود. در این مکان برای جلوگیری از تعریق سقف کاذب نمی توان از سقف کاذب معمولی استفاده کرد. به همین علت باید از مواد و مصالح با مقاومت بالا استفاده کرد.

در این مکان به علت وجود رطوبت و بهتر است که برای نصب و اجرای این نوع از سقف کاذب را به دست یک متخصص بسپارید.

سخن آخر

سقف کاذب دارای انواع مختلفی است. نوع و جنس سقف کاذب با توجه به مکان اجرای آن تعیین می شود. برای جلوگیری از تعریق سقف کاذب بهتر است از جنس و نوع مخصوص آن استفاده کرد.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

کناف

سقف کاذب