کناف چیست؟

تفاوت کناف و گچ

کناف چیست؟

یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی که این روزها بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد کناف است. کناف پانل های گچی می باشند که از آن ها در طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی منازل و ساختمان های تجاری استفاده می شود.

کناف دارای مزیت های بسیاری می باشد و در طرح های مختلفی تولید و ارائه می شود و مناسب با هر نوع سلیقه ای است. از کناف تنها برای طراحی سقف ساختمان استفاده نمی شود بلکه کاربردهای دیگری هم دارد.

برای طراحی دیوار و کف ساختمان هم می توانید از کناف مخصوص دیوار و یا کفپوش های کنافی برای زیباتر کردن کف ساختمان استفاده نمایید. دیوارها و سقف هایی که با کناف طراحی و ساخته شده اند در مقایسه با دیوارهای نسل های قدیم تقریبا سبک تر بوده  و در زمان بروز حوادثی همچون زلزله  خرابی های کمتری را به بار می آورند. همچنین به دلیل سبک بودنشان خطرات جانی کمتری نیز دارند.

کناف چیست؟

کناف

گچ چیست؟

یکی از مصالح ساختمان سازی سنتی که در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد گچ است. گچ در حقیقت ماده ای است معدنی که به صورت سنگ گچ در طبیعت وجود دارد.

گچ، کلسیم سولفات آبدار طبیعی است که به صورت لایه های ضخیم در پوسته زمین یافت می شود و از پرکاربردترین مصالح در صنایع مختلف مخصوصا ساختمان سازی می باشد. گچ دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

انواع سنگ گچ

  • سنگ‌ گچ بلوری
  • سنگ‌ گچ غیر بلوری
  • سنگ‌ گچ مرمری
  • سنگ‌ گچ خالص
انواع سنگ گچ

گچ

تفاوت کناف و گچ

در متن بالا گفتیم که کناف پانل های گچی می باشند که داری ویژگی ها و مزیت های بسیاری هستند. استفاده از کناف در ساختمان سازی و طراحی داخلی ساختمان باعث می شود که سرعت کار شما افزایش پیدا کرده و به خاطر تنوعی که دارند دست شما را برای طراحی داخلی ساختمان نیز باز گذاشته اند. اما گچ که از مصالح بسیار قدیمی می باشد نسبت به کناف از هزینه و قیمت بسیار بیشتری برخوردار می باشد و این اولین و شاید مهم ترین تفاوت کناف و گچ است. زیرا کناف را می توان با هزینه های مقرون به صرفه تری نسبت به گچ تهیه و خریداری کرد.

دلیل اینکه هزینه گچ بیشتر از کناف است نیاز گچ در برخی مواقع به مصالح مکمل می باشد. مثلا در برخی از ساختمان ها نیاز است که همراه گچ از میله گرد، رابیتس کاری، جوشکاری و چندین وسیله مکمل دیگر استفاده کرد و بدون شک تمام موارد ذکر شده هزینه بر خواهند بود. تفاوت دیگری که بین کناف و گچ وجود دارد وزن کناف است که نسبت به گچ سبک تر می باشد.

پس اگر شما به دنبال صرفه جویی در زمان و هزینه ای خود هستید می توانید از کناف به جای گچ استفاده کنید زیرا که اجرای کناف در مقایسه با اجرای گچ در کوتاهترین زمان ممکن انجام خواهد گرفت که این مسئله هم جزء تفاوت های این دو مصالح ساختمان سازی می باشد.

زمانیکه کناف کاری شما تمام می شود می توانید به راحتی برای رنگ آمیزی آن اقدام کنید در صورتیکه اگر از گچ استفاده کنید باید برای رنگ آمیزی صبر کنید تا قسمتی که گچ کاری شده است به طور کامل خشک شود تا شما بتوانید مراحل رنگ آمیزی را آغاز کنید.

انواع گچ

تفاوت کناف و گچ

کناف برای ساختمان بهتر است یا گچ؟

با در نظر گرفتن مواردی که در مطالب بالا درباره تفاوت کناف و گچ برایتان عنوان کردیم بدون شک به این نتیجه رسیده اید  که کناف در عین سادگی که دارد می تواند زیبایی بیشتری به ساختمان شما بدهد. به همین خاطر است که اغلب پیمانکارهای ساختمانی با تشخیص خود از انواع کناف برای طراحی ساختمان استفاده می کنند.

زیرا که هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه می باشد و هم اینکه سرعت نصب و اجرای بالاتری دارد. علت به صرفه بودن کناف این است که می توانید آن ها را به صورت آماده در بازار خریداری کنید و در مقایسه با گچ نیاز به مکمل ها و پیش نیازهای کمتری دارد.

کناف‌ها ۱۰ برابر از گچ سبک‌ترند، از آنجایی که به کمک یک سطح فلزی روکش دار با ترکیب گچ ساخته شده‌اند، یک سطح صاف و سیقلی را ایجاد کرده اند که به راحتی می‌توان آن را طرحی کرد

چه امتیازی می دهید

2 دیدگاه ها

  1. ali گفت:

    جنس خود کناف از چیست؟ پانل های گچی یعنی گچ زخیم؟

    • roshanak rostami گفت:

      کناف از گچ تهیه می شود و پانل های گچی در ضخامت های مختلفی تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفده =

کناف

سقف کاذب